Blog

Back to Blog
Metaverse: hamma uchun xavfsiz joymi?

Metaverse: hamma uchun xavfsiz joymi?

Kollektiv internet dezinformatsiya, zaharlilik va tsenzura bilan kurashmoqda. Butun dunyoda ma’lum kontent rasmiylar tomonidan nazorat qilinishi yoki ko’pincha bloklanishi tufayli bu yanada yomonlashadi.

Metaversening dastlabki iteratsiyasi shunga o’xshash muammolarga duch kelgan bo’lsa-da, u ularning ba’zilarini hal qilishga yordam beradigan markazlashtirilmagan tarmoq arxitekturasini va’da qiladi. Bugungi kunda Internetdagi kontentni osongina kuzatish, boshqarish va blokirovka qilish mumkin, ammo Web3 haqiqatan ham xavfsiz raqamli aloqani ta’minlaydi.

Web3 ekotizimida hozirda venchur kapitalini moliyalashtirish bo’yicha sezilarli o’sish kuzatilmoqda. DeFi protokollari, NFT-lar, markazlashmagan avtonom tashkilotlar (DAO), o’ynash uchun pul topish (P2E) o’yinlari, ma’lumotlarni saqlash va ijtimoiy media xizmatlari bo’lsin, Web3 startaplarining tobora kengayib borayotgan ro’yxati mavjud.

GitHub’da e’lon qilingan hisobotda aytilishicha, bugungi kunda Web3 ekotizimida kamida oyiga bir marta ochiq kodli blokcheyn loyihalariga o‘z kodlarini qo‘shadigan 18 000 dan ortiq faol ishlab chiquvchilar bor, deb yozadi Venturebreat.

Markazlashtirilgan tarmoqda tsenzura

Markazlashtirilgan tarmoqning katta qismi cheklangan miqdordagi imtiyozli guruhlar tomonidan boshqariladi. Va ular foydalanuvchilar ko’rgan narsalarni manipulyatsiya qilishlari mumkin. Bu ma’lumotni tsenzura va nazorat qilish, shuningdek, ta’qib va ​​suiiste’mollikka olib keldi. Ayrim mamlakatlarda hukumat muayyan ijtimoiy tarmoqlarni nazorat qiladi yoki bloklaydi.

Misol uchun, Xitoy o’zining COVID siyosati qattiq tanqidga uchragan bir paytda, mamlakat ijtimoiy media platformalari, qidiruv tizimlari va hatto alohida postlarni tsenzura qilmoqda. Darhaqiqat, yaqinda Xitoy hukumati taklifi barcha onlayn sharhlarni partiya rivoyatiga mos kelishiga ishonch hosil qilish uchun ko’rib chiqishni talab qiladi.

Xitoy hukumati ham uyg‘ur xalqiga qarshi ommaviy kuzatuv, majburiy mehnat va hatto genotsidda ayblangan. Bunga javoban Xitoy ijtimoiy media platformalarini senzura qiladi, Shinjon hududida internetga kirishni keskin cheklaydi va uyg‘ur aholisini kuzatish va nazorat qilish uchun sun’iy intellektdan foydalanadi.

Tarmoqning markazlashtirilgan tabiati hokimiyatdagilarga foydalanuvchilar ko’rgan narsalarni osongina manipulyatsiya qilish va norozilikni jim qilish imkonini beradi.

Yechim sifatida metaverse

Metaversening yagona ta’rifi yo’q, ammo yakuniy maqsad foydalanuvchilar avatarlarni yaratishi va raqamli makonda bir-biri bilan o’zaro aloqada bo’lishi mumkin bo’lgan taqsimlangan, jamoatga asoslangan 3D internetga aylanishdir.

Web2-da tsenzura markazlashtirilganligi sababli mumkin. Internet quvurlar qatoridir va nazorat ostida bo’lganlar kranlarni osongina o’chirishlari mumkin. Metaverse – bu muammoning echimi, chunki u me’moriy jihatdan mustahkamroq. Asosiy ma’lumotlar markazlashtirilmagan tugunlar tarmog’ida saqlanganligi sababli, ma’lumotni nazorat qilish yoki blokirovka qilish ancha qiyin.

Bundan tashqari, metaverse zaif guruhlar uchun «xavfsiz joylar» yaratish uchun ishlatilishi mumkin. Masalan, NFTlar faqat ma’lum odamlar kirish huquqiga ega bo’lgan hududlarni himoya qilish uchun shlyuz sifatida ishlatilishi mumkin. Bu guruhlarga xavfsiz va xavfsiz muhitda bir-birlari bilan muloqot qilish imkonini beradi.

Yana bir misol sifatida, virtual dunyo Shaxsiy chegarasi foydalanuvchilarning avatarlari atrofidagi “to‘rt futlik shaxsiy makon zonasi” kabi xavfsizlik xususiyatlariga ega va Roblox xavfsiz bo‘lmagan kontentni mashinada aniqlash va qat’iy chat filtrlari kabi mustahkam xavfsizlik xususiyatlariga ega. Biroq, Roblox xavfsizlik bilan bog’liq muammolardan himoyalanmagan, chunki ekstremistlar bolalarni platformaga jalb qilishga urinishlari haqida ilgari xabarlar bo’lgan. Bu virtual olamlarda keng qamrovli xavfsizlik funksiyalarini ishlab chiqishni ayniqsa muhim qiladi.

Venchur kapitali yaratuvchisi va konsalting kompaniyasi Newkinco brendlar va ta’sir o’tkazuvchilarga o’zlarining metaverselarini yaratishga imkon beruvchi yechim bo’lgan anitya maydonini ishga tushirdi. Nyukinko dunyo boʻylab 158 ta joyda faoliyat yurituvchi Gyote Instituti nemis madaniy uyushmasi va Tales of Us multimedia ishlab chiqarish kompaniyasi kabi tashkilotlar bilan ishlaydi. Tales of Us bolalar, o‘smirlar va ularga g‘amxo‘rlik qiluvchilar bilan global auditoriyani qamrab olish va madaniyat, jamiyat va tabiat chorrahasida hikoyalar bilan bo‘lishish uchun ishlaydi. Ikkala tashkilot bilan hamkorlik qilib, Newkinco turli xil raqamli xavfsiz maydonni saqlab, immersiv o’rganishni qanday o’ynashni o’rganmoqda.

Metaversedagi muammolar

Metaverse markazlashtirilgan tarmoq kasalliklari uchun panacea emas. Darhaqiqat, biz internetning eng yomon tomonlarini bir necha marta virtual olamlarda namoyon qilganini ko’rganmiz.

Asosiy muammolardan biri «nafrat» bo’lib, foydalanuvchilar raqamli bo’shliqlarda boshqalarni bezovta qiladilar yoki haqorat qiladilar. Bu otash, trolling, doxxing va hatto kiberhujum ko’rinishida bo’lishi mumkin. Qayg’u – bu Second Life va Roblox kabi ko’p o’yinchi o’yinlarida jiddiy muammo, ammo bu oddiy onlayn bo’shliqlarda ham muammo bo’lib kelgan.

Yana bir muammo shundaki, metaverse «Yovvoyi G’arb» tuyg’usini yaratadi. Virtual dunyoda nima qilish mumkinligini va nima qilish mumkin emasligini belgilaydigan qoidalar yoki qoidalar yo’q. Bu boshqaruvning etishmasligi foydalanuvchilar uchun xavfli bo’lishi mumkin bo’lgan qonunsizlik tuyg’usiga olib kelishi mumkin.

Nihoyat, metaverse hali boshlang’ich bosqichida. Texnik infratuzilma hali ham qurilmoqda va foydalanuvchilar uchun metaverseni zarur qilib qo‘yadigan “qotil ilovalar”[1] juda kam.

Oldinga qarab

Metaverse – bu markazlashtirilgan tarmoq muammolariga istiqbolli yechim. Biroq, u hali ham dastlabki bosqichda va ko’plab qiyinchiliklarga duch kelmoqda.

Metaverse o’sib ulg’aygan sayin, biz virtual olamlarda paydo bo’ladigan qiyinchiliklarni yodda tutishimiz kerak. Biz xatolarimizdan saboq olishimiz va hamma uchun inklyuziv, xavfsiz va xavfsiz metaverse yaratishimiz kerak. Bu virtual olamlarda keng qamrovli xavfsizlik xususiyatlarini ishlab chiqish, tartibga solish va foydalanuvchilar uchun qoidalar va ko’rsatmalarni o’rnatishni anglatadi.

Ushbu himoya choralarisiz, metaverse internetdagi eng yomoni uchun aks-sado kamerasiga aylanishi mumkin. Ammo ular bilan metaverse hamma uchun xavfsiz maydonga aylanishi mumkin. Ushbu qadamlarni amalda qo’llash ishlab chiquvchilar, platforma egalari va fuqarolik jamiyati tashkilotlari o’rtasidagi munozaralarni o’z ichiga oladi.

Ushbu munozaralar davom etar ekan, biz barchamiz mavjud platformalarda xavfsizlik xususiyatlaridan foydalanish, suiiste’mollik haqida xabar berish va boshqa foydalanuvchilarni hurmat qilish orqali yaxshiroq metaverse yaratishga yordam bera olamiz.

[1] iste’molchilarga ma’lum bir texnologiyani tanlashda hal qiluvchi omil bo’lib xizmat qiladigan juda kerakli yoki zarur bo’lgan kompyuter dasturi.

Manba: IT-jahon

Share this post

Fikr bildirish

Back to Blog